Поради бібліотекарю в обслуговуванні людей з обмеженими можливостями
Основна місія кожної публічної
бібліотеки - забезпечення доступу до знань, інформації і художніх творів всім
членам суспільства, незалежно від ступеня працездатності, релігійних, етнічних особливостей. Фізичні
дефекти, відсутність мобільності людей з обмеженими можливостями здоров'я не
дають вільного доступу до інформації. Отже, завдання бібліотеки полягає в тому,
щоб зруйнувати бар'єри і зробити інформацію найбільш доступною і повноцінною
для різних груп таких категорій громадян.
При всій складності
вирішення завдань по соціальному захисту людей з особливими потребами залучення
до книги, до бібліотеки є безперечною умовою їх повноцінної соціальної
реабілітації. Бібліотеки повинні робити всі можливості для того, щоб ресурси їх
книгозбірень стали доступнішими для всіх категорій користувачів. Через
соціальні служби, поліклініки, опитування читачів, бібліотека може виявити
людей з вадами здоров’я. З метою систематичного обслуговування даної категорії
людей можна створити "Адресну
картотеку", яка буде включати:
- ПІП людини інваліда;
- ПІП опікунів;
- вид захворювання;
- здібності, зацікавлення;
- вид бібліотечного обслуговування (на дому,
безпосередньо в бібліотеці).
Важливе також
використання особливих форм обслуговування: залучення добровільних помічників,
створення особливих служб (наприклад, «Бюро добрих послуг»), формування
бібліографічних картотек («Корисна соціальна інформація»), інформдосьє
(«Пенсіонери, ветерани, інваліди: правові проблеми»), дайджестів («Пенсійна
реформа»), експрес-інформації («Реабілітація молодих інвалідів») та інші.
Для обслуговування на дому варто залучати
волонтерів з кола читачів бібліотеки.
При індивідуальній роботі з
інвалідами необхідно використовувати традиційні форми бібліотечної роботи:
книгоношення, бесіди, індивідуальне інформування, індивідуальні запрошення на
масові заходи бібліотеки, складання тематичних добірок, рекомендаційних списків
тощо.
Поширенню життєво необхідної інформації серед
людей з обмеженими можливостями сприятимуть "зони ділової інформації",
які можуть включати:
Інформаційні стенди чи полиці на яких
представлені матеріали про:
- нові законодавчі документи з питань
життєдіяльності інвалідів;
- соціальні, психологічні і педагогічні
заклади, які займаються проблемами людей з вадами здоров’я;
- перелік навчальних закладів, які пропонують
здобуття освіти для людей з інвалідністю;
- перелік медико-реабілітаційних центрів на
Україні і за кордоном;
- інформація про працевлаштування;
Популярними серед таких категорій користувачів є
тематичні папки документів з актуальних питань, папки-досьє, де збирається
фактографічна та адресна інформація.
Папки-досьє, які вміщують фактографічну
інформацію про навчальні заклади:
- адреси, реквізити, телефони;
- графіки роботи приймальних комісій, правила
прийому документів;
- форми та терміни навчання, факультети, спеціалізації;
- перелік екзаменів та терміни їх здачі;
- форми та терміни навчання, факультети, спеціалізації;
- перелік екзаменів та терміни їх здачі;
- наявність підготовчих курсів;
- сума оплати за навчання, пільги інвалідам, медичні
та реабілітаційні заклади, протезно-ортопедичні підприємства:
- адреси, реквізити закладів, - графіки
роботи, правила прийому інвалідів;
- перелік захворювань, за якими здійснюється
лікування;
- наявність спеціалізованого обладнання та протезування;
- прейскурант цін на послуги, пільги інвалідам;
- наявність спеціалізованого обладнання та протезування;
- прейскурант цін на послуги, пільги інвалідам;
- служби побуту, які обслуговують людей з
обмеженими можливостями та пільги їм надаються;
- розклад руху та маршрути громадського транспорту;
- магазини.
- розклад руху та маршрути громадського транспорту;
- магазини.
Доповненням до них можуть
бути тематичні картотеки, які сприятимуть розширенню кола знайомств між людьми,
які знаходяться в інформаційному вакуумі:
- "Люди для людей", "Служба взаємодопомоги" – картотеки, де зібрані відомості про ліки, лікарські рослини, рецепти народної медицини, якими можуть поділитися чи обмінятися читачі - "Служба добрих знайомств" – сприятиме встановленню, за бажанням користувачів, особистих контактів між людьми, що мають спільні інтереси.
- "Люди для людей", "Служба взаємодопомоги" – картотеки, де зібрані відомості про ліки, лікарські рослини, рецепти народної медицини, якими можуть поділитися чи обмінятися читачі - "Служба добрих знайомств" – сприятиме встановленню, за бажанням користувачів, особистих контактів між людьми, що мають спільні інтереси.
Розкриттю творчого
потенціалу інвалідів сприятиме залучення їх до участі в масових заходах.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Ви хотите оставить комментарии но незнаете как? Очень просто!
- нажмите на стрелку рядом с окошком Подпись комментария".
- Выберите Имя/URL. (никто не любит анонимов).
- Наберите свое имя, строчку URL можете оставить пустой.
- Нажмите Продолжить
- В окошке комментария напишите то что вы хотели и нажмите "Отправить комментарии"! Спасибо!