Методисту


 Для чого потрібні бібліотечні блоги

Блог (англ. blog) скорочення від „веб лог” (англ. web log, «мережевий журнал чи щоденник подій») – це веб-сайт, наповнений текстами та мультимедійною інформацією, де у зворотному хронологічному порядку публікуються короткі записи, які називають постами. 
За версією газети «Вашингтон профайл», першим блогом вважають сторінку Тіма Бернса-Лі, де він, починаючи з 1992 року, публікував новини. Широке використання блогів розпочалося з 1996 року.
Найбільш очевидне застосування бібліотечних блогів — поширення бібліотечних новин, які необхідно постійно обновлювати. Але існують і інші способи одержання користі від блогів.
Блог може стати джерелом інформації про  різні бібліотечні події й програми. Він допоможе винести цю інформацію за межі блогу вашої бібліотеки. Для цього потрібно створити посилання на пости блогу.
Комерційні компанії намагаються зробити так, щоб кожний відвідувач повертався до них на сайт знову й знову. Бібліотеки можуть робити те ж саме, надавши своїм користувачам можливість підписатися на блог по e-mail, помістивши на сайт спеціальну форму. Така реалізація маркетингу по запиту дасть можливість регулярно розсилати бібліотечні новини безпосередньо на поштову скриньку користувача. Це також стимулюватиме користувачів повертатися на блог бібліотеки.
Безперечною популярністю серед читачів користуються повідомлення про те, які нові книги з'явилися у фонді бібліотеки. Тому доцільно створити в блозі розділи, присвячені новим надходженням. Якщо це блог наукової бібліотеки, доцільно створювати спеціальні
Блог дозволить бібліотеці публікувати огляди й рецензії нових книг і списки книжкових премій. Надасть користувачам простір для обговорення прочитаної книги й можливість рекомендувати цікаві видання, що сподобалися їм, або критикувати ті, що не сподобалися.
Бібліотекарі постійно шукають нові можливості для надання корисних послуг. У блозі також можна запропонувати  якусь особливу послугу й у такий спосіб залучити до нього більше користувачів.
Щоб привернути увагу вчителів, зробити так, щоб відвідування бібліотеки школярами були корисні і школам, і бібліотеці, можна звернути увагу на спеціальні сайти для вчителів.
За допомогою блога також набагато легше просувати в Інтернеті бібліотечні послуги.
Для створення відмінного бібліотечного блога необхідно три складові: натхнення, мотивація й захопленість. Натхнення — це той самий момент, коли ви розумієте, що блог, як засіб публікації, ідеально підходить для реалізації вашої ідеї. Мотивація — це та енергія, яка допомагає вам втілити в життя гарну ідею й почати вести блог. Захопленість — це те, що приходить після. Це постійна робота з підтримки й регулярного наповнення блога змістовними, яскравими, життєвими повідомленнями.
Блог може стати ефективним інструментом для завоювання інтернет-аудиторії, що складається із читачів покоління Next, для яких одержання інформації й спілкування в мережі стало невід'ємною частиною соціального життя.
Як просувати свій блог і як знайти свого читача? Тут немає нічого складного. Ми всі користуємось соціальними мережами як в особистих цілях так і в професійних. Тому популяризація блогу саме через соціальні мережі – це найвдаліший варіант. Активне коментування блогів своїх колег та налагодження з ними тісних зв’язків, створення спільних блого-проектів теж сприятливо подіє на просування вашого блогу серед бібліотечної спільноти в тому числі.

Нові терміни та форми підвищення кваліфікації:

   Бібліобар – форма заходу, під час якого у вигляді «частування» пропонуються різноманітні книги та / або періодичні видання. Користувачі можуть підійти до «барної стійки» і вибрати те, що їм до вподоби. Інколи відвідувачам, крім книжкового «частування», пропонують каву, чай, солодощі, фрукти.
   Бібліографічна мозаїка – форма представлення довідково- бібліографічного апарату бібліотеки в цілому або ж певної групи бібліографічних матеріалів (бібліографічних покажчиків, путівників, списків, нарисів, оглядів, дайджестів тощо) у паперовій або електронній формах із метою популяризації їх як джерел ефективного пошуку інформації для користувачів бібліотеки.
   Бібліографічний бієнале (від італ. Biennale – дворічний) – виставка чи фестиваль бібліографічних та інформаційних ресурсів (традиційних та / або електронних), продукції та послуг бібліотеки, що проводиться один раз на два роки. Вони можуть бути тематичними (музейно-бібліографічні, художньо- бібліографічні, музично-бібліографічні та ін.). Виставки і фестивалі, котрі проходять раз на три роки, мають назву трієнале (від італ. Triennale - трирічний).
   Бібліокараван – цикл виїзних заходів, виставок, оглядів тощо, зазвичай об’єднаних певною темою, що організовуються з метою представлення в різних організаціях і установах. Спрямований на підвищення інтересу громади до бібліотечної інформації та послуг, популяризацію бібліотечних ресурсів з обраної теми. Програма бібліокараван розробляється відповідно до його мети і завдань. Він може бути самостійною акцією, у рамках якої можливе проведення й інших заходів, або ж складовою частиною різних бібліотечних масових дійств.
   Бібліокафе – форма заходу, побудованого на зразок кафе, де в меню замість страв подають книги (за авторами, тематикою), бібліографічну інформацію, відомості про міні-заходи. До «Бібліоменю» можуть входити «книги на будь-який смак: від невигадливих книжкових страв до найсмачніших і найвишуканіших». А також бібліофреш, бібліомікс та ін.
   Бібліокешинг (від англ. cache – схованка) – гра, суть якої полягає в пошуку книжкових скарбів, що можуть бути заховані як у приміщенні бібліотеки, так і поза її межами. Користувачі бібліотеки, котрі виконують роль шукачів скарбів (можливе формування кількох груп, що змагаються між собою), використовуючи підказки (наприклад, записки) або / та відповідаючи на запитання чи виконуючи певні завдання, знаходять схованку за схованкою і, зрештою, дістаються до головного скарбу.
   Бібліомікс (від англ. mix – змішувати) – тематичний бібліографічний огляд, до якого включають різноманітні бібліотечні документи: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-, фотодокументи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси тощо.
   Бібліопікнік – акція, що найчастіше проводиться на свіжому повітрі в рамках літніх читань. Користувачам пропонують різноманітні книжкові «частування» з цікавими назвами (бутерброд «Книжковий», «Шашлик – Всезнайко», Арт-десерт тощо). Іноді бібліотечний пікнік організовують і в приміщенні бібліотеки, потурбувавшись про створення відповідної атмосфери. Бібліотечний бульвар - захід, що проводиться на вулиці з метою реклами бібліотеки, книги і читання.
   Бібліотечний десант – виїзна акція, котру організовують дин чи кілька відділів бібліотеки для різних аудиторій, у різних закладах та установах (дитсадки, школи, парки та ін. Мета – якомога більше розповісти про можливості бібліотеки, розкрити багатство її фонду, привабити нових користувачів.
   Бібліотечний консалтинг (консалтинг від англ. consulting - консультування) - консультування з питань бібліотечної справи. Основна мета консалтингу полягає в поліпшенні якості керівництва, підвищенні ефективності діяльності бібліотеки в цілому і збільшенні індивідуальної продуктивності праці кожного працівника.
   Бібліотечний non-stop (від англ. non-stop – безперервний, безупинний) – формат проведення масового заходу, який триває 10-12 годин або впродовж усього дня чи навіть кількох днів). Про що зазначається в його програмі. Захід може бути приурочено до якогось свята, проводитись у рамках Дня відкритих дверей тощо. При цьому бібліотека перетворюється на майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з цікавими людьми (письменниками, видавцями, творчими молодіжними колективами та ін.)
   Бібліотрансформер – це максимально повна фактографічна та бібліографічна інформація про об’єкт бібліографування, розміщена з використанням різних форм і засобів. Наприклад, бібліотрансформер, присвячений творчості того чи іншого письменника, може складатися з таких частин (модулів), як-от: книжкова закладка, інформаційна листівка, інформаційно- бібліографічний словничок, мультимедійний урок – презентація, бібліографічний покажчик, відеовікторина та відео урок. Бібліотрансформер – це жива форма рекомендаційної бібліографії, котра дає широкі можливості для його використання, цілком або лише окремих модулів, і в індивідуальній, і в масовій роботі чи для створення на його основі власного інформаційно- бібліографічного продукту.
   Бібліофреш (від англ. fresh – свіжий) – бібліографічний огляд книжкових новинок.
   Бібліошоу – розважальний бібліотечний захід постановочного характеру, що, як правило, проводиться перед публікою (реальними та / або потенційними користувачами бібліотеки) і розрахований на гучний зовнішній ефект.
  Бібліошопінг – форма масового заходу, під час якого один учасник, прорекламувавши книгу, пропонує іншому учаснику «придбати» її (тобто взяти в користування з бібліотечного фонду).
Також бібліотекарі намагаються привернути увагу користувачів до книг за допомогою різних маркетингових прийомів (зокрема, використовують музику, світло, кольори, аромати), а при розміщення «книжкових товарів» враховують інтереси різних цільових груп.
   Буккросинг (від англ. book – книга, crossing – рух) – рух книголюбів, що діють за принципом «прочитав – передай іншому». Вони цілеспрямовано залишають у спеціальних шафках (на поличках і т. ін.) в людних місцях (книгарні, кафе, вокзали, парки) прочитані книги, щоб інші могли їх почитати. Рух має свої правила. За таким обміном можна стежити в Інтернеті. Головна ідея – «відпустити» книжку в мандрівку світом (звільнити її), таким чином перетворюючи світ на відкриту бібліотеку.
   Бук-слем (Book Slam) (від англ. slam - штовхання, витіснення одне одного) - змагання на кращу «рекламну компанію» по просуванню обраної книги, можливо з елементами музичної театралізації. Учасники діляться на декілька команд. Завдання команди полягає в тому, щоб якомога краще розрекламувати книжку. Головне, що команди отримують однакові книжки. І за окремий проміжок часу треба показати уміння донести до глядачів свої емоції і почуття. Таким чином, рекламна книжкова компанія повинна змусити купити, тобто прочитати книгу. Кращу рекламну книжкову компанію визначає журі, до складу якого можуть входити як глядачі, так і бібліотекарі.
   Буктрейлер (від англ. booktrailer; book – книга, trailer – тягач, причіп) – це короткий відеоролик (тривалістю до 3-х хвилин) за мотивами книги, що є сучасною формою реклами книги, засобом її просування, заохочення до читання. Основне його завдання – яскраво та образно розповісти про книгу зацікавити, заінтригувати читача. Такі бібліотечні відеоролики знімаються як про сучасні книги, так і про ті, що стали літературною класикою.
   Велнес – тренінг – захід, спрямований на просування здорового способу життя. Наприклад, можна запропонувати людям, які займаються вуличними видами спорту (воркаут, паркур тощо), показати своїм одноліткам, що займатися спортом просто – потрібне лише бажання. Велнес (від англ. be well – гарне самопочуття) – концепція здорового способу життя, заснована на поєднанні фізичного та ментального здоров’я, правильного харчування, розумних фізичних навантажень та відмови від шкідливих звичок.
   Відкритий мікрофон (відкрита трибуна) - ціннісно- орієнтована діяльність в ситуації діалогу на задану актуальну тему, заснована на принципах демократії і плюралізму думок. Передаючи один одному імпровізований мікрофон (виходячи до трибуни), читачі вільно висловлюють свою точку зору, ставлять гострі питання. Виступи читачів повинні бути короткими, небанальними, пов'язаними з реальним життям.
   Геокешинг - (geocaching, від грец. Geo - земля, англ. Cache - тайник) - це захоплююча гра, в якій присутні: подорож, знаходження місця розташування заданих об'єктів, пошук інформації про об'єкти та відповідей на запитання.
   Гурман-вечір - аматорів .... жанру - вечір, присвячений певному жанру літератури, підготовлений з урахуванням підкреслення («смакування») кращих сторін даного жанру.
   Демотека – це місце (творчий куточок), де читачі можуть залишити свої власні роботи – «демки» в галузі музики, літератури, фотографії, фільмів, графіки тощо, для того, щоб про них дізнався широкий загал. Демотиватор (демотиваційний постер) – зображення, що традиційно складається з картинки в рамці, здебільшого чорного кольору, напису – гасла, що коментує її, та додаткового напису (за необхідності). Демотиватори з’явилися як протиставлення, пародія на мотиватори. Останні часто бували нудними, тому дуже поширилася практика їх пародіювання. Що зазвичай полягала у створенні комічних, пародійних постерів. Такі пародії й дістали назву де мотиваційних постерів.
   Інтерактивна виставка (від англ. interactive – «той, що взаємодіє») – виставка, яка містить інтерактивні експонати (елементи) і основною метою якої є залучення користувачів до створення (поповнення) експозиції. Може бути організована як у традиційному вигляді в приміщенні бібліотеки, так і в електронному – на сайті установи.
   Інформаційний брифінг – сучасний спосіб спілкування з користувачами. На таких заходах у режимі прес-конференції можна не тільки відповідати на запитання користувачів стосовно пошуку інформації, а й проводити тематичні консультації. Брифінги можуть бути як самостійним заходом, так і частиною різних масових бібліотечних форм роботи.
   Інформаційний супермаркет – проект, мета якого – створення системи навігації в бібліотеці, максимально адаптованої до потреб користувача для формування комфортного середовища.
   Квест (від англ.. quest – пошук, пошук пригод) – інтелектуально-динамічна гра, що поєднує спортивне орієнтування, розв’язування інтелектуальних завдань тощо. Основою гри зазвичай є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями. Гра має тему, мету, певний алгоритм, якого потрібно дотримуватися. Наприклад, учасник, який виконав перше завдання, в результаті отримує підказку для виконання другого і т.д. Таку гру в бібліотеці називають бібліоквест. Вона може передбачати: відгадування загадок з історії бібліотеки, міста (села), літературних загадок, пошук цитат у книгах, пошук на полицях зазначених книг та багато інших цікавих завдань.Вужче поняття – літературний квест (літературне квест – орієнтування). Це один із варіантів названої гри-пошуку, маршрут якої пов'язаний зазвичай із сюжетом і героями тих чи інших літературних творів. Тобто бібліоквест, літературний квест – це активні форми соціокультурної роботи, в яких закладено модель розвитку навичок інформаційної діяльності, а також формування позитивного емоційного ставлення до бібліотеки та процесу читання. Розрізняють традиційний квест та веб-квест. Веб-квест – гра або завдання, для виконання якого використовують інформаційні ресурси Інтернету.
   Книжковий дрес-код - форма масового заходу, на якому презентують саме ті книги, які можна вважати обов'язковою складовою іміджу сучасної людини.
   Книжковий (бібліотечний) фрімаркет (від англ. freemarket – безкоштовний магазин) – місце, де можна залишити прочитані чи безоплатно взяти залишені будь-ким книги. Мета – викликати зацікавленість до читання, розширити читацьке коло інтересів в умовах обмежених ресурсів для придбання книг. Книжковий фрімаркет у бібліотеці може бути як постійно діючим, так і організованим у формі окремого заходу.
   Коворкінг (англ. co-working - спільно працюють) - це модель роботи, в якій учасники, залишаючись незалежними і вільними, використовують загальний простір для своєї діяльності.
   Коучинг (від англ. coaching – навчання, тренерство) – це метод сучасного консультування, що сприяє ефективному досягненню клієнтом поставленої мети, що виявляється в конкретних результатах. В бібліотеці можна використовувати як форму професійного навчання або під час масового заходу задля вирішення якоїсь проблеми разом з учасниками.
   Літературний каламбур - захід, присвячений письменникам з однаковими прізвищами або різним творам зі схожими сюжетами, значеннями одного і того ж слова (або двох слів, що звучать однаково) з метою справити комічне враження.
   Мотиватор (мотиваційний постер) – вид наочної агітації, призначенням якого є створення відповідного настрою в навчальних закладах, на робочих місцях. Це поєднання зображення та тексту, що стимулює до дії, надихає на роботу над собою, на певні позитивні зміни у ставленні до світу та самого себе, змушує задуматися над важливими проблемами та поглянути на звичні речі з незвичного боку. Мотиватори використовуються в бібліотеках, щоб надихати на читання, стимулювати до відвідування бібліотечних установ.
   Подкастинг – процес створення і поширення звуко- і відео передач (тобто подкастів) у Всесвітній мережі ) зазвичай у форматі МР3 для звукових і Flash для відеопередач. Цільова аудиторія подкастингу – користувачі персональних або портативних комп’ютерів, а також власники інших гаджетів. Подкасти – це окремий звуковий чи відео файл, який розповсюджується безкоштовно через Інтернет для масового прослуховування / перегляду, або серія ресурсів в Інтернеті, що регулярно оновлюється. Здебільшого подкасти мають певну тематику і періодичність видання. Подкаст є своєрідною еволюцією в передачі інформації в мережі, адже він надає можливість не тільки прочитати, але й побачити чи послухати. Тепер «бібліотечними повідомленнями» охоплена більш широка аудиторія користувачів бібліотек (люди з особливими потребами, зайняті люди, користувачі Інтернету). Використання подкастів дозволяє бібліотекарю стати більш живим і реальним для заданої цільової аудиторії, впливати на користувачів бібліотеки не тільки ідеями в текстовій формі, а й емоціями, які передаються через аудіо - та відеоряд. Процес запису подкастів є більш творчим, цікавим і зручним, ніж написання тексту: створення подкастів робить з бібліотекаря своєрідного режисера, автора і ведучого своїх радіо - та відео програм. Однією з важливих переваг подкасти є те, що його слухач може разом з прослуховуванням / переглядом займатись іншими справами. Темою для створення подкасти може послужити що завгодно: геніальна думка, яку записано на диктофон; аудіо / відеоінтерв’ю з цікавою людиною або новина в бібліотечній галузі; методичні матеріали, рекомендації, провідний досвід, цікавий та необхідний для аудиторії бібліотечного блогу чи сайту. Виділяють три основні види подкастів:
    Відеокаст. Представляє собою відеозапис виступу на якусь тему, пов’язану безпосередньо з тематикою інформаційного ресурсу, на якому розміщується.
   Аудіокаст. Представляє собою аудіо запис закінчених ідей, думок, лекцій, новин, презентацій, який несе в собі явний інтерес і користь для заданої цільової аудиторії.
   Скрінкаст – це нове явище, яке спростило навчання людей через Інтернет. Суть скрінкасту полягає в тому, що за допомогою спеціальних програм записуються дії на екрані комп’ютера разом із аудіо – коментарями.
   Сторітелінг (від англ. storytelling - розповідання історій) - це спосіб передачі інформації через розповідь історій. Використовується при підготовці масових заходів, в професійному навчанні, при підготовці інформації у ЗМІ, при веденні сайтів, блогів. Сторітелінг використовують, щоб розважити, залучити або переконати співрозмовника (аудиторію). Сюжет будується таким чином, щоб зацікавити читача, заволодіти його уявою та змусити повірити у краще; щоб за позитивним прикладом героя розповіді розв’язати певну проблему чи внутрішній конфлікт тощо. Сторітелінг ще називають перекладом подій у слова, зображення та звуки, часом з імпровізацією й перебільшенням. Його використовують у рекламі, кіно, коучингу, менеджменті, фандрейзингу, політиці тощо. Поєднуючи психологічні, управлінські та інші аспекти, сторітелінг дає можливість не тільки ефективно донести інформацію до людини (групи людей), а й мотивувати на вчинок, домогтися максимально високих результатів. Залежно від сфери використання сторітелінг поділяють на класичний (його ще називають соціальним або некомерційним) та комерційний. Новий напрям – цифровий сторітелінг, в якому мистецтво розповіді поєднується з використанням технічних засобів для відтворення графіки, тексту, аудіо - або відеозаписів, мелодій, котрі відповідають змісту історії. Застосовується сторітелінг і в роботі бібліотек. Практики бібліотечної справи знають, що саме з розвитком інформаційних технологій спілкування з реальними людьми в реальному часі подекуди стає просто розкішшю, мистецтвом, якого треба навчати і яке варто популяризувати в роботі бібліотеки.
   Флешбек (від англ. flash - спалах, осяяння; back - назад), зворотний кадр - в мистецтві означає відхилення від оповідання в минуле: сюжетна лінія переривається, і глядач спостерігає дії, які відбувалися раніше.
   Флешмоб (також флеш-моб, флеш моб; від англ. flash mob; flash – спалах, mob – натовп) – заздалегідь спланована масова акція, зазвичай організована через Інтернет або за допомогою інших сучасних засобів комунікації, під час якої велика кількість людей оперативно збирається в громадському місці, протягом декількох хвилин виконує узгоджені дії і потім швидко розходиться. Соціальне явище флешмобу окреслилося після того, як у жовтні 2002 року вийшла книга соціолога Г.Рейнгольда «Розумний натовп: наступна соціальна революція», в якій автор пророкував, що люди використовуватимуть нові комунікаційні цифрові технології (Інтернет, e-mail, стільникові телефони, смс) для самоорганізації в короткий термін часу. Бібліотечний флешмоб (також книжковий флешмоб, лібмоб) найчастіше має на меті інформування населення про роль сучасної бібліотеки в суспільстві, про нові можливості, котрі відтепер надають модернізовані бібліотеки; заохочення до читання; привернення уваги до неповторності книги як носія інформації. Прикладом бібліотечного флешмобу є акція до Всеукраїнського дня бібліотек, на яку у вересні 2012 року УБА запрошувала всіх охочих: у визначений день та час потрібно було прийти на вулицю Хрещатик у Києві, відкрити улюблену паперову чи електронну книжку і таким чином висловити свою підтримку читанню. Бібліотечні флешмоби проходіть також у вигляді акцій, під час яких бібліотекарі виходять на вулиці міста з опитуванням, наприклад: «Чи знаєте ви, де розміщується бібліотека?». Містяни відповідають на запитання, отримують інформацію про сучасні бібліотечні послуги, візитівки книгозбірні, символічні призи тощо. Дійство може мати театралізований характер.
   Флешбук – книжковий флешмоб в Інтернеті. Це може бути розміщення фрагментів текстів видань у соціальних мережах, створення там само уривків з улюблених книг, ознайомлення з ними друзів і передплатників сторінки з наведенням цитат, ілюстрацій, особистих думок та іншої інформації. Тобто флешбук – це презентація або знайомство з цікавими книгами за допомогою цитат, ілюстрацій, особистих переживань та іншої інформації про книгу.


 Авторська школа – створюються майстерні бібліотечної праці.

Аукціон – форма творчого «продажу - купівлі» певних ідей, думок, знахідок.

Бібліотечна олімпіада – захист бібліотекарями науково-методичнтх проблем, над вирішенням яких вони працювали протягом останніх років.

Бібліотечний флешмоб найчастіше має на меті інформувати населення про роль сучасної бібліотеки в суспільстві, про нові можливості, котрі відтепер надають модернізовані бібліотеки; заохочення до читання; привертання уваги до неповторності книги, як носія інформації.

Бібліомікс – (від англійського mix змішувати) – тематичний бібліографічний огляд, до якого включають різноманітні бібліотечні документи: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-, фотодокументи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси. 

Бібліотрансформер – це максимально повна фактографічна та бібліографічна інформація про об`єкт бібліографування, розміщена з використанням різних форм і засобів. Наприклад, бібліотрансформер, присвячений творчості того чи іншого письменника, може складатися з таких частин-модулів. Як-от: книжкова закладка, інформаційна листівка, інформаційно-бібліографічний словник, мультимедійна презентація, біоблібліографічний покажчик.

Бібліофреш – (від англійського fresh – свіжий) -бібліографічний огляд книжкових новинок.
Буктрейлер – (від англійського bookrailer, book – книга, trailer - тягач, причіп) – це короткий відеоролик (тривалістю 3 хв.) за мотивами книги, що є сучасною формою реклами книги, засобом її просування, заохочення до читання. Основне його завдання – яскраво та цікаво розповісти про книгу, заінтригувати читача.


Дискусійні гойдалки – це надзвичайно цікава форма ознайомлення з новинками дитячої літератури: обговорення книг, їх колективний аналіз і оцінка учасниками заходу у формі дискусії. Суть цієї ігрової форми – імітація гойдалок: два партнери почерговими поштовхами дошки розгойдують «гойдалку», чим сильніший поштовх, тим вище вона злітає. Партнерами стають учасники заходу, які прочитали одну й ту саму книгу. Вони по черзі висловлюють свої судження про прочитане, так «гойдалка» починає свій рух: від однієї думки до іншої, від захоплення до цілковитого неприйняття.
Такий метод роботи можна застосовувати під час бесіди про прочитане або на уроках позакласного читання. Атмосфера боротьби думок у колективі сприяє формуванню шанобливого ставлення до поглядів опонентів – витримки, коректності й тактовності в суперечці.

Конкурс бібліотечної майстерності – пошук, підтримка й пропаганда бібліотечного досвіду.

Майстер-клас – одна з форм передання бібліотечного досвіду бібліотекаря. Очолюють майстер-класи досвідчені, творчі працівники, досвід роботи яких вивчено та узагальнено. Основні завдання майстер-класу: підвищити рівень компетентності новопризначених бібліотечних працівників; поширення та взаємообмін кращим  досвідом.

 Методичний млин – так як й реальний млин перемелює зерно, організатори млину методично переробляють велику кількість інформації, узагальнюють та пропагують цікаві, неординарні, творчі ідеї до втілення їх на місцях.

Методичний турнір – пошук, розвиток, підтримка нових ідей, шляхів, вирішення актуальних проблем розвитку бібліотечної справи.

Методичний фестиваль – багатопланова разова форма пропаганди бібліотечного досвіду, яка передбачає обмін досвідом роботи, упровадження нових бібліотечних знахідок

Методичний фрістайл – в перекладі з англійської означає «вільний стиль». Саме тому всі учасники у вільному стилі без будь яких обмежень можуть розповідати про свій досвід. Фрістайл – це завжди щось нове і цікаве, це завжди заряд нової енергії.

Творчий звіт – пошук, підтримка, пропаганда бібліотечного досвіду бібліотекаря (бібліотеки), а також діяльності всієї централізованої бібліотечної системи з питань інформаційних технологій, організації навчально-методичної роботи в бібліотеках.

Тренінг – ефективна форма навчання, інструмент для формування вмінь і навичок, збагачення досвіду.
Флеш-семінар – це форма взаємообміну інформацією, майстерністю, цікавим незвичним досвідом між колегами. Флеш-семінар – це цікаво, професійно, актуально, дозволяє учасникам швидко, комфортно, економно отримати великий обсяг актуальної інформації.

Школа бібліотечного досвіду – створюється з метою впровадження найкращого досвіду бібліотекарів району у практику роботи.

Школа молодого бібліотекаря – форма розвитку професійної компетентності молодих бібліотекарів, які мають стаж роботи до 3 років.

Школа професійної майстерності – організовують для досвідчених бібліотекарів. Вона об’єднує їх навколо розв’язання актуальних проблем професійної діяльності.

Школа фахового зростання - як показує досвід роботи, методична діяльність спонукає кожного бібліотекаря до підвищення фахового рівня, сприяє опануванню слухачами бібліотечного досвіду, дає змогу молодим фахівцям навчитися бібліотечної майстерності в старших і досвідчених колег, підтримує  в бібліотечному колективі атмосферу творчості, прагнення до пошуку. Головним у Школі являється коуч – досвідчений бібліотекар, здатний до творчої праці. Адже творчий працівник соціально корисний не лише результатами своєї праці. Він передає дух творчості іншим, особливо початківцям. Тому поряд із молодими фахівцями-початківцями – завжди досвідчені кадри. Спонукаючи молодого бібліотекаря до творчої праці, коуч удосконалюється й сам. А потенціал кожної людини безмежний.

Ярмарок бібліотечних ідей – громадський огляд та оцінка методичних здобутків.

Як залучити читачів до бібліотеки і підвищити її відвідуваність
РЕКЛАМА, ПРОМОУШН, ІМІДЖ
    Цікаво і незвично прикрасити приміщення бібліотеки (банери, рекламні щити, віконні вітрини, виносні щити з щоденним «Меню», ай стопери)
    Повісити над входом неонову рекламу
    Оформити вхідні двері у вигляді відкритої книги
    Намалювати на асфальті недалеко від бібліотеки сліди, що ведуть в бібліотеки
    На відстані від бібліотеки встановити прикольний покажчик «Бібліотека там»
    Орендувати бібліотечний трамвай/велосипед/будиночок, який їздитиме по місту. Хоча б під час районних заходів велосипед чи самокат з рекламою бібліотек
    Роздати листочки з рекламою в громадських місцях
    Роздати рекламу із запрошенням в бібліотеку молодим мамам
    Недалеко від бібліотеки влаштувати флешмоб на бібліотечну тему
    Налагодити співпрацю «Бібліотека + McDonald's» (Піца. Суші. Вода). При кожному замовленні вручати рекламну продукцію бібліотеки, яка розташована поруч
    Надрукувати закладки з анонсами заходів і вкласти їх у книги
    Відправити розсилкою по електронній пошті інформацію про заходи в конкретній бібліотеці
    Вкинути листівки у поштові скриньки сусідніх будинків
    Заховати рекламу в повітряні кульки
    Включити бібліотеки в туристичні маршрути міста
    Вручити молодим матерям при народженні дитини «Пакет майбутнього читача» з книгами, брошурами і запрошенням записатися в бібліотеку
    Провести День самоврядування
    Практикувати бібліо гру «Дублер шоу»
    Провести день відкритих дверей і екскурсії по бібліотеці
    Подарувати кожному відвідувачу посміхайлик
    Встановити в бібліотеці гойдалки, пуфи, місця для лежання: диван, гамак, крісло-гойдалку і т.д.
    Поселити в бібліотеці ай стопер: річ чи тваринку, провести заходи, присвячені вихованцям
    Організувати бібліотечне радіо
    Організувати бібліотечки в прийомних кабінетах поліклінік і ін.
    Налагодити співпрацю з центрами (сім’ї, молоді, жінок, ветеранів тощо)

АДАПТУВАННЯ І РЕВІТАЛІЗАЦІЯ БІБЛІОТЕЧНОГО ПРОСТОРУ
    Дозволити найактивнішим читачам взяти участь у розробці дизайну приміщення своєї бібліотеки. Можна оголосити конкурс на кращий дизайн якоїсь зони
    Розмістити навігацію всередині бібліотеки
    Зняти кліп відомого співака або групи в бібліотеці з зазначенням адреси бібліотеки
    Обладнати читальний зал в стилі дитячої кімнати вокзалу, інтер’єру корабля, літаючої тарілки, будь-якому іншому
    Оформити фасад бібліотеки, адаптувавши до особливостей (екстер’єру) мікрорайону
    Книжково-ілюстративні виставки і вернісажі поза бібліотек. Нинішній музейний і бібліотечний тренд. Можна показати частину колекції, стимулювавши перегляд іншої частини уже в бібліотеці
    Бібліотечні музейні і меморіальні колекції і експозиції. Особливо актуальні, якщо в зоні обслуговування бібліотеки нема нічого подібного. Можна почати з музею вулиці чи мікрорайону і т.д.
    Обладнати в бібліотеці автомат з видачі кави, чаю і шоколадок

БІБЛІОТЕКАР І КОРПОРАТИВНИЙ СТИЛЬ – ОБ’ЄКТИ РЕКЛАМИ БІБЛІОТЕКИ
    Переодягнути співробітників бібліотек в героїв цікавих і популярних казок.     Ввести «круту і хіпстерську» уніформу для співробітників бібліотеки. Обрати корпоративний колір (сайту, блогу , елементів одягу, сувенірної і подарункової продукції)
    Організувати в бібліотеці карнавал по мотивах популярної книги

ПРОЕКТНО-АКЦІЙНА, СОЦІАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
    Розробляти і реалізовувати соціально корисні програми і проекти
    Брати участь в реалізації загально районних і міських програм (на партнерських засадах)
    Здійснювати інформаційне забезпечення і супровід реалізації загальнодержавних програм.
    Адміністративні послуги (е-урядування, ПДГ та інші)
    Різні програми, практикуми, тренінги для молоді. «Прикид & Мейкап» з фахівцями моди і макіяжу. Використовуючи бібліотечні подіуми апробовувати зразки одягу, аксесуарів тощо

ПІАР-МЕНЕДЖЕРИ БІБЛІОТЕКИ - ЧИТАЧІ
    Вивісити фото знаменитостей, які є читачами бібліотеки, зі словами «Я тут читаю», «Це моя бібліотека»
    Провести День читача/Місяць читача. Можна номінованих (найвідданішого, найактивнішого, найстарішого, наймолодшого, найдосвідченішого і т.д.)
    Зробити фотоальбом «Кращі читачі бібліотеки» або стенд «Лідери читання»
    Влаштувати гучні читання в стаціонарах, таборах. (роздати де-небудь посміхайлики чи смайлики зроблені з паперу, і попросити ці посмішки повернути в бібліотеку)
    Влаштувати бенефіс читача (найуспішнішого). Успіх читача = успіху бібліотеки
    Залучити читців на громадських засадах з організацією «Школи читців» при бібліотеці

ПРОМОЦІЯ ЧИТАННЯ, КНИГИ
    Влаштувати авторське читання зірок у бібліотеці
    Влаштувати вечірні чаювання з обговоренням прочитаних книг
    Піти з книжками в дитячі садочки, школи, громадські місця
    Виставити у вікна книжкові новинки. Оформити вікна під певну пору року
    Організувати «казкотерапію» для найменших і книготерапію для дорослих
    Попросити читачів залишати відгук про книгу у вигляді куточка-закладки
    Відкрити вікна, щоб було видно книжки
    У книги вкладати закладки зі списком схожих книг
    Провести квести, пішохідні екскурсії за сюжетами книг
    Покласти в книгу бібліотечний лотерейний квиток і щотижня влаштовувати розіграші
    Оголосити, що в грудні кожен відвідувач дізнається в бібліотеці одну ТАЄМНИЦЮ! Таємницю придумати пізніше
    Запровадити неформатні, креативні заходи, після яких читачам захочеться взяти книги
    Оформити в бібліотеці виставку заборонених, призабутих книг
    Вести колонку бібліотекаря в дитячому журналі або в регіональному виданні
    Використовувати віртуальні книжкові полиці, встановлені у вагонах метро, спеціально для власників смартфонів. Пасажири читають на смартфонах перші 10 сторінок будь-якої книги, представленої на віртуальній полиці, пізніше, вийшовши з підземки і орієнтуючись за допомогою навігатора свого мобільного пристрою, можуть відшукати найближчу філію бібліотеки, щоб взяти повний текст обраної ними книги в твердій обкладинці

ПОСЛУГИ
    Будь-які соціально-корисні і культурно-просвітні активності, які здатні привернути увагу і мати соціальну чи економічну користь
    Бібліо і книжкова терапія як складова комплексного лікування (в лікувальних і реабілітаційних закладах як)
    Влаштувати цикл майстер-класів/лекцій з різних тем
    Влаштувати при бібліотеці безкоштовні курси чогось сучасного і дуже крутого
    Відкрити в бібліотеці кінозали
    Встановити стенд для малювання на ньому маркерами або балончиками
    Основи бебісіттінга з молодшими братами і сестрами
    Провести акцію «Вірші-пока-ви-чекаєте». Або, відповідно спеціалізації бібліотеки якусь суспільно корисну інформацію: вихідні в місті, мистецькі заходи, благодійні заходи, ярмарки. Якщо є телевізор –віртуальні виставки, туристичні чи музейні екскурсії
    Організувати живі музичні концерти (рок, хіп-хоп, художні виставки
    Організувати вечірку в книжковому стилі, літературні паті і тусовки
    Видавати додому не тільки книги, а й настільні ігри
    В районних і міських заходах бути модераторами заходів
    Вихідні в бібліотеці
    Погодинний графік послуг. Кожна бібліотека встановлює свій графік. Наприклад: Середа - 12.00-13.00 – майстер-клас, 15.00 – літературна вітальня. 17.00-18.30. – спілкування однодумців
    Бібліографічне видання як інформаційно - рекламний бренд бібліотеки
    Облаштувати зони настільних ігор

СТИМУЛЮВАННЯ ВІДВІДУВАННЯ
    Зацікавити просуванням талановитих і творчих користувачів (організувати виставку робіт. Літературний чи сольний дебют, допомогти у виданні невеликої літературної збірочки)
    Організуватии незвичайні романтичні зустрічі для закоханих у бібліотеці
    Провести іменини. Влаштувати виставку книг, присвячену історичним особистостям, які носили певне ім'я. Як варіант — день рідкісного імені
    Подарувати читачам бібліотеки можливість влаштовувати весілля і день народження в бібліотеці
    Організувати селфі і дискотеку в бібліотеці
    Влаштувати читаючій родині сезонну фотосесію в подарунок
    Організувати при бібліотеці інтелектуальний клуб (будь-яке об’єднання за інтересом)
    Подарувати кожному п'ятому (десятому/сотому) відвідувачеві подарунок (можна – відвідування перукарні чи спортивного центру (за їх рекламу)
    Влаштувати усередині бібліотеки нагородження читачів за номінаціями
    Надати безкоштовний Інтернет (другу годину) в якості заохочення за що-небудь
    Надати можливість отримати в бібліотеці у тимчасове користування не тільки друковані, а й електронні книги і планшети
    Збирати читацький пазл: за відвідування — детальку. Хто збире повний пазл отримає нагороду.
    Дозволити користуватися безпарольним Wi-Fi

31 ідея, щоб здобути читача.
ПОРАДИ БІБЛІОТЕКАРЯМ:
1. Усміхайтеся. До вас – читач.
2. Перевдягніть співробітників у героїв книжок або казок.
3. Організуйте «казкотерапію» для найменших читачів.
4. Запросіть до себе молодих письменників.
5. Організуйте читацькі подорожі або літературні прогулянки: досліджуйте прочитані рідні місця.
6. Не знаєте, хто і що писав про вашу місцину? З’ясуйте, влаштувавши тематичний конкурс.
7. Організуйте бібліотечну лотерею. Сховайте в кожній книжці лотерейний квиток (переможцю – найновіша книжка, екскурсія книгосховищем тощо).
8. Вітайте кожного п’ятого (десятого) відвідувача тематичним дарунком або квитком на ваші заходи.
9. Придумайте премію читачам (наймолодший, найдопитливіший, найдосвідченіший тощо)
10. …або день читацької «амністії» (забудькуваті зможуть без «санкцій» повернути бібліотечні борги).
11. Влаштовуйте квести за мотивами книжок.
12. …або костюмовані вечірки за мотивами улюблених історій.
13. Або тематичний флешмоб – неподалік від бібліотеки.
14. Вкладайте у книжки закладки зі списком рекомендованих книжок.
15. Співпрацюйте з місцевими книжковими клубами.
16. Не знаєте книжкових клубів? Час заснувати власний.
17. Організовуйте вечори читання вголос.
18. Організуйте фотопроект. Про ваших читачів із їхніми улюбленими книжками. Прикрашайте світлинами стіни читальної зали та поширюйте в мережі.
19. Якщо досі не створили веб-сторінку бібліотеки (блог, сторінку в соціальній мережі тощо) – саме час про це подумати.
20. Облаштуйте читальну залу – дошкою для замальовок, цитат і дописів читачів.
21. Додайте містики. Організуйте вечір ворожіння. Викликайте духів улюблених письменників.
22. Або «Ніч у бібліотеці».
23. Організуйте серед маленьких читачів гурток бібліотекаря.
24. А потім – день самоврядування.
25. Дозвольте дітлахам вирізати або складати ориґамі зі списаних журналів.
26. Зі списаних книжок також можна облаштувати бібліотечну поличку для буккросинґу. На вулиці. Поруч із дороговказом до книгозбірні.
27. Влаштуйте таємничу екскурсію у книгосховище.
28. Організуйте вечір книжкового шифру.
29. Вітайте читачів із Днем народження.
30. Не забудьте облаштувати зручні місця для читання.
31. Та позначити на асфальті «кроки», що скеровують до бібліотеки.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хотите оставить комментарии но незнаете как? Очень просто!
- нажмите на стрелку рядом с окошком Подпись комментария".
- Выберите Имя/URL. (никто не любит анонимов).
- Наберите свое имя, строчку URL можете оставить пустой.
- Нажмите Продолжить
- В окошке комментария напишите то что вы хотели и нажмите "Отправить комментарии"! Спасибо!